Vasttragik
En Sajt Om Motorsport Och Allt Därtill
  • Hem
  • Om Oss
  • Blogg
  • Kontakta
moto-gp

motorcykelracing Motocross, MotoGP

Motorcykel-Racing

Mattsson Elmer

april 1, 2018

Enda sedan de första motorcyklarna började dyka upp i början av 1900-talet har förarna av dessa motorcyklar hittat på många olika sätt att tävla mot varandra. Under det tidiga 1900-talet var den främsta typen av motorcykel-racing landsvägslopp och underlaget var grus. När vägarna asfalterades delade motorcykel-racingen upp i två olika delar, tävlingar på asfalt och tävlingar på grus. Dessa två huvudkategorier har därefter spruckit upp i mängder av olika underkategorier och det finns idag massvis av olika typer av motorcykel-racing.

Landsvägslopp på asfalterade vägar har idag i princip försvunnit eftersom moderna motorcyklar kan komma upp i sådana hastigheter att det är livsfarligt att tävla på avlysta allmänna vägar. Det finns dock undantag, på Isle of Man körs varje år ett klassiskt landsvägslopp på avlysta vägar men olyckorna och dödsfallen är så många att detta bara är ett undantag. Motorcykel-racing på asfalt sker idag på speciella banor där kurvor håller nere hastigheten och där det finns avåkningszoner som gör det möjligt att klara en avåkning utan att skada sig.

 

Asfalt

Motorcykeltävlingar på asfalt kallas för roadracing och det är den typen av motorcykel-racing som är mest professionell och där prispengarna är som störst. Den mest prestigefyllda klassen är MotoGP som kan sägas vara motorcykel-racingens motsvarighet till Formula 1. I MotoGP tävlar världens främsta motorcyklister mot varandra på specialbyggda motorcyklar. Det finns också långsammare klasser med specialbyggda motorcyklar och massvis av klasser för modifierade standard motorcyklar. Superbike är den främsta klassen för modifierade standard motorcyklar och det är en klass som även finns i Sverige.

Grus och jord

Motorcykel-racing på asfalt är snabbast och det är där de största prispengarna finns men de allra flesta som ägnar sig åt motorcykel-racing tävlar på grus eller på jord. I Sverige finns det ett fåtal asfalterade banmotorcycle-raceror där det går att tävla i roadracing men de allra flesta städer eller samhällen i Sverige har en eller flera grus- eller jordbanor. Motocross är en mycket populär form av motorcykel-racing, både i Sverige och internationellt och motocross banor går att hitta precis överallt vart du än åker.

Motocross

Motocross torde vara Sveriges största motorsport sett till antalet utövare och det är också en enorm sport internationellt. I motocross tävlar man med motorcyklar som är helt specialbyggda, dessa motorcyklar är inte avsedda att använda på gatan. Beroende på motorns storlek finns det ett antal olika klasser och banorna man tävlar på är mycket kuperade, har många kurvor och även hopp. I motocross tävlar man mot varandra och tävlingen består av två heat på 35 minuter. Det finns en VM serie med professionella förare och massvis av klubbtävlingar för amatörer.

Enduromoto-cross

Enduro är en form av motorcykel-racing som går att finna världen över och de flesta städer i Sverige har en enduroklubb och en endurobana men det är en sport med relativt få utövare och en sport som inte får mycket utrymme i media. Motorcyklarna som används i enduro är snarlika motocross motorcyklar och även klassindelningen är snarlik den i motocross. I enduro startar förarna med någon minuts mellanrum och banan de kör på är oftast en smal, lerig eller stenig skogsstig.

Motorsports

Formel-1 Grand Prix, Monza

Formel 1 – Världstopp Av All Motorsport

Mattsson Elmer

mars 22, 2018

Med upp till hundratusen åskådare på varje arena samt miljontals människor bänkade framför tv-apparaterna, så måste Formula One vara världens största motorsport i alla kategorier. Även om Sverige inte haft några större framgångar på senare år, så är intresset stort bland entusiaster och andra smått intresserade. Vem minns inte vår store racerförare Ronnie Peterson från Örebro som så tragiskt omkom på Monza i Italiens Grand Prix 1978. Olyckan inträffade kort efter starten av tävlingen. Han fördes till sjukhus men avled under operation. Sedan dess har ingen svensk varit i närheten av den absoluta toppen, men vi har istället fått heja på flera framgångsrika finländare som Keke Rosberg, Mika Häkkinen och på senare tid Kimi Räikkönen. Sonen till Keke Rosberg, Nico Rosberg tog hem världsmästartiteln 2016. Rosberg är faktiskt tysk medborgare, men räknas som finne av många så att vi får någon nordbo att heja på nu när svenskhoppet Marcus Ericsson, oftast hamnar långt bak i fältet. Dock har han i årets serie tagit två poäng, så hopp finns.

Från början till slutet

Egentligen kan man säga att Formel 1 härstammar från alla stora bilrace som hållits sedan bilen uppfanns. Så snart det fanns bilar att tävla med, så ville man mäta sig mot andra konstruktörer. Före andra världskriget höll man racing som benämndes grand prix och det återupptogs efter krigsåren 1946. Det första loppet som kallades Formula One ägde rum i Frankrike 1948 och det första loppet som fick världsmästarstatus hölls i Storbritannien 1950. Namnet uppkogrand-prixm efter deltagande bilarnas konstruktion, den formel som användes i reglerna för motor och kaross. Från och med det året tävlade förare om förarmästerskapet och konstruktörerna fick en egen klass där stallets båda förares resultat räknas. Från början var det italienare och racerförare från Argentina som dominerade. De körde för Alfa Romeo, Ferrari, Maserati och Mercedes, men stallen fick inte pris som konstruktörer förrän 1958, då engelska Vanwall vann med bilar från Ferrari. På senare tid har Red Bulls team med Renault och därefter Mercedes dominerat. Dessförinnan var Ferrari och olika engelska stall mästare i många år vardera.

F1 senaste åren

Den som figurerat som världsmästare ganska överlägset från detta millenniums början 2000 till 2004 var Michael Schumacher med fem titlar, som döptes till ”The Red Baron” efter den berömde jaktpiloten från andra världskriget. Han efterträddes av en annan tysk, Sebastian Vettel, som vann fyra år i rad (2010 – 2013). Lewis Hamilton från England tog hem mästerskapet mellan 2014 – 2017, med avbrott för Nico Rosberg 2016. Dessa har inte fått några vitt kända smeknamn, men det har tidigare storförare fått. James Hunt ”James the Stunt”, Alan Prost ”The Professor”, Niki Lauda ”The Rat” och Kimi Räikkönen som fick heta ”The Iceman” har fått kära tillnamn. Som regel klarar sig dessa ess från bestraffningar som andra mindre skickliga förare kan råka ut för. Olika större eller mindre straff kan drabba den som exempelvis tjuvstartar, prejar någon annans bil, gör en omkörning under uppvärmningen eller orsakar en incident. Vi får hoppas att vår Marcus Ericsson klarar sig från sådant, att han tar fler poäng i år och även han blir belönad med ett fint smeknamn.

1 2 3

Följ och gilla oss

RSS
Follow by Email
Facebook
Google+
https://vasttragik.se/blogg/page/3">
Twitter

WRC.com®| FIA World Rally Championship

F1: Topp 10 Overtag av 2017

Senaste Pins på Pinterest

  • F1 Circuits Digital Art by Afterdarkness f1, formula one, formula 1, f1 grand prix circuits, circuits, f1 circuits, auto racing, racing car, barcelona, monaco, silverstone, hungaroring, hockenheimring, monza, sepang, suzuka , circuit of the americas, mercedes, ferrari, williams, mclaren, lewis hamilton, sebastian vettel, kimi raikkonen, felipe massa, jenson...

  • Follow Me on Pinterest

Motorsport.com: F1 News, MotoGP, Le Mans Racing

Följ oss på Diigo

Back to Top

Senaste inläggen

  • Hygientips för dig som sysslar med motorsport
  • Populära bilar i Sverige
  • Vanliga skador att akta sig för inom bilsport
  • Bilar som hobby
  • Exklusiva och trygga bilar

Taggar

ekonomi Grand Prix Le Mans 24-timmars McLaren Monza Motocross MotoGP rally Rally-VM

Kategorier

  • Formel-1
  • motorcykelracing
  • Racing
  • Uncategorized